OTOMOTİVDE ELEKTRONİK KISALTMALAR

20.05.2014 11:20

Elektronik Kısaltmalara yabancı kalmayın;

Otomotiv sektörünün son teknolojiyi kullanmasıyla ortaya çıkan elektronik donanımlı araçlar, daha fazla konfor ve güvenlik sunmalarının yanında sürücülerin bilmek zorunda olduğu bazı kısaltmaları da beraberinde getiriyor.

Bundan 10–15 yıl önce genellikle sade donanımlı otomobiller kullanan sürücülere, özellikle son 7–8 yıldır adeta teknoloji harikasına dönen araçlar kaliteli ve güvenli sürüş keyfi yaşatırken, bir yandan da otomobillerin elektronik donanımlarını en iyi şekilde öğrenmenin gerekliliğini ortaya çıkarıyor.

Sürüş güvenliğini en üst seviyeye çıkaran ve daha önceleri sadece üst sınıf otomobillerde görmeye alışık olduğumuz elektronik donanımların, alt sınıftaki modellerde de yaygınlaşmaya başlaması sonucu, bir süre öncesine kadar AC, EBD ABS gibi terimlere aşina olan bizler, artık BAS, ESP, ASC+T MSR gibi kısaltmalarla da sıklıkla karşılaşıyoruz.

Otomobil modellerinde kullanılan bazı elektronik donanımların kısaltmalarının anlamlarına birlikte bir göz atalım;

Cruise Control: Otomatik hız kontrol sistemi olarak tanımlanan sistem sürücü tarafından devreye sokulduğunda, aracın hızını sabitler. Sistem devreden çıkarılmak istendiğinde, gaza, frene yada sistemi çalıştıran düğmeye yeniden basılması gerekir. Günümüzdeki bazı yeni nesil modellerde kullanılan, Akıllı Cruise Control ise sensörler aracılığıyla öndeki araçla olan mesafenin daraldığını tespit eder etmez, aracı yavaşlatır ve daha sonra hızı tekrar ayın seviyeye otomatik olarak getirir.

Electronic Brake Distributor: (EBD) Fren yapılması halinde gücün ön ve arkadaki akslara dengeli şekilde dağılmasını sağlar. Böylece, güvenli fren yapılmasına yardımcı olur.

Tiptronic: Araçlardaki şanzımanın manuel ya da otomatik olarak kullanılmasına olanak sağlar.

Elektronik Stabilite Programı: (ESP) sensörler sayesinde otomobilin seyir halinde çizgisini korumasına yardımcı olur. Böylece, araç savrulmadan oturmuş bir şekilde seyrini sürdürür.

Antiblock Brake System: (ABS) Sürücülere tekerlekler kilitlenmeden fren yapma olanağı sağlar. Ani frenler veya ıslak zeminlerde devreye giren ABS, kullanılan aracın manevra ve kontrol yeteneğini artırarak, sürücüye yardımcı olur.

Brake Assist System: (BAS ya da EBA) Sürücünün fren pedalına sert basması halinde devreye girerek, fren gücünü tam olarak devreye sokar. Panik Fren sistemi de denilebilir.

Motor Schleppmomenten Regelung: (MSR) Özellikle kaygan zeminlerde, sürücünün ayağını gaz pedalından çekmesiyle oluşacak kaymayı, motor torkunu kullanarak önlemeye çalışır.

EPB veya APB: Klasik el freninin yerine geçen bu sistemde, el freni, anahtar kontak yuvasından çıkarıldığında otomatik olarak devreye girer. Sistem, bazı modellerde, motor yeniden çalıştığında, bazı modellerde de bir butona basılarak devreden çıkarılır.

Anti Schlupf Regelung: (ASR) Araçların patinaja düşmeleri önler. Türkçe’ye anti patinaj sistemi olarak çevrilebilecek ASR, patinaja geçildiğinde çekiş olan tekerleklere giden gücü kontrol eder ve tutunmayı sağlar.

Elektronik çekiş kontrol sistemi: (ASC+T) Aracı seyir halindeyken sensörler aracılığıyla sürekli takip eder. Sürücü, tehlike yaratacak durumlarda aracına gaz verse bile sistem motor gücünü sınırlar.

Suplementary Restraint System: (SRS) Otomobil kabinindeki sürücü ve yolcuların bir kaza anında korunması amacıyla geliştirilen sistemdir. Türkçe’ye hava yastığı olarak geçmiştir. Emniyet kemeriyle birlikte kullanılmaları halinde maksimum koruma sağlayan hava yastıkları, çarpışma sırasında, çok kısa bir süre içinde otomatik olarak devreye girer.

—————

Geri